سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تحصیل در ایتالیا

با وجود مناظر طبیعی زیبا، شهرهای مدرن، مردم خونگرم و پرانرژی، فرهنگ و تاریخ غنی و همچنین دانشگاه های معتبر با رشته های تحصیلی متنوع جای هیچ تعجب نیست که همواره دانشجویان بسیار از سرتاسر دنیا برای تحصیلات به ایتالیا سفر کنند.

در ایتالیا 89 دانشگاه وجود دارد که به همراه دیگر مراکز علمی و پلی تکنیک سیستم آموزشی ایتالیا را شکل می دهند. برای تحصیل در ایتالیا در مقاطع بالاتر از مقطع کارشناسی، رشته های بسیاری به زبان انگلیسی ارائه می شود و تعداد این رشته ها در تمامی مقاطع با رشد روزافزون همراه بوده است.همچنین با در نظر گرفتن افزایش متقاضیان بین المللی برای تحصیل در ایتالیا دانشگاه پلی تکنیک میلان از سال 2014 تصمیم به ارائه تمامی رشته ها به زبان انگلیسی نموده است. در حال حاضر 32000 دانشجوی بین المللی در حال تحصیل در ایتالیا می باشند.

تحت قرارداد بولونیا و بر طبق سیستم جدید آموزشی برای تحصیل در ایتالیا، دوره کارشناسی یک دوره 3 ساله می باشد که پس از اتمام یک دوره 2 ساله تحت عنوان کارشناسی ارشد وجود دارد. سیستم نمره دهی در ایتالیا سیستم امتیازی می باشد  که بر اساس زمان مورد نیاز برای پاس کردن هر درس محاسبه می شود ( مثال 25 ساعت درس = 1 امتیاز)، همچنین دانشجویان در صورت تمایل می توانند پس از گذراندن 3 سال، رشته تحصیلی خود را تغییر داده یا برای ادامه تحصیل به کشورهای دیگر سفر کنند. متقاضیان رشته حقوق باید یک دوره 5 ساله و دانشجویان پزشکی یک دوره 6 ساله را سپری کنند.

تحصیل در ایتالیا از طریق سفارت

تحصیل در ایتالیا از طریق سفارت را می توان رایج ترین شیوه در ایران دانست. برای تحصیل در ایتالیا از این طریق متقاضیان ابتدا باید در مدرسه ایتالیایی pietro della valle در تهران نام نویسی کنند و پس از پاس کردن کتابهای Espresso در 2 ترم و گذراندن امتحان زبان ایتالیایی (استرنی) در سطح مبتدی (کسب حداقل نمره B1 به بالا) می توانند برای مقطع کارشناسی و ارشد اقدام نمایند. همچنین متقاضیانی که به زبان ایتالیایی تسلط دارند یا تمایل دارند زبان ایتالیایی را در محیطی غیر از مدرسه ایتالیایی بیاموزند، می توانند با شرکت در آزمون آزاد Esterni و کسب نمره قبولی مستقیماً برای ویزای دانشجویی ایتالیا اقدام کنند.

تاریخ شروع کلاس ها 

در ایتالیا دانشگاه ها معمولا دو تاریخ مشخص برای ثبت نام و شروع کلاس ها دارند، این تاریخ ها به شرح زیر میباشند:

  • شهریور ماه -October Intake که  پایان خرداد هر سال آخرین زمان ارسال مدارک به دانشگاه برای ورودی شهریور است.
  • بهمن ماه    -February ّIntake که  پایان مهر هر سال آخرین زمان ارسال مدارک به دانشگاه برای ورودی بهمن است.

هزینه تحصیل در ایتالیا

با توجه به تنوع سبک های متنوع زندگی و کیفیت های موجود، هزینه تحصیل در ایتالیا برای هر شخص با توجه به سلائق و سبک زندگی متفاوت می باشد.

هزینه های تحصیل:

هزینه تحصیل در ایتالیا در دانشگاه های دولتی و خصوصی و بر حسب رشته و مقطع تحصیلی متفاوت می باشد و معمولا دانشگاه های ایتالیا بنا بر سیاستهای داخلی شهریه های تحصیلی را تنظیم می کنند اگرچه با در نظر گرفتن سیاستهای دولت ایتالیا در زمینه تحصیلات و آموزش، مانند یکسان بودن شهریه برای دانشجویان ایتالیایی و خارجی، تعیین شهریه بر اساس درآمد سالیانه خانواده و … هزینه های تحصیل در ایتالیا به نسبت دیگر کشورها کمتر می باشد. همچنین برای تحصیل در ایتالیا می توان از بورسیه استانی DSU استفاده کرد که به اکثر متقاضیان تعلق می گیرد.

به طور کلی شهریه های تحصیلی در مقاطع مختلف از 600 تا 4000 یورو متغیر می باشد و میانگین پرداخت سالیانه شهریه کمتر از 2000 یورو است که در برخی از موارد امکان اخذ کمک های تحصیلی به منظور کاهش شهریه فراهم می باشد. برای دانشجویان مقطع دکترا در صورت اخذ بورسیه تحصیل به صورت رایگان و در صورت عدم اخذ بورسیه شهریه سالانه قابل پرداخت می باشد.

هزینه های زندگی در ایتالیا

بازاری در ایتالیا

هزینه زندگی:

هزینه زندگی در ایتالیا برای هر دانشجو بسته به توان مالی و سبک زندگی شخصی متفاوت می باشد ولی به صورت کلی هزینه های مشترک برای هر فرد شامل هزینه های زیر می شود:

هزینه مسکن: دانشجو می تواند در صورت تمایل از خوابگاه های دانشجویی استفاده کند که هزینه ای معادل 150 تا 250 یورو در ماهه خواهد داشت یا در صورت تمایل می تواند از سوئیت های دانشجویی با اجاره ماهیانه 250 تا 500 یورو یا آپارتمانهای کوچک با قیمت های متفاوت استفاده کند.

هزینه خوراک: هزینه خورد و خوراک هر فرد با توجه به سلائق و ذائقه شخصی 150 تا 300 یورو در ماه می باشد.

هزینه رفت و آمد شهری: برای رفت و آمد روزانه باید مبلغ 50 یورو را در نظر گرفت.