سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تحصیل دندانپزشکی در نیوزیلند

با نگاهی به موقعیت جغرافیایی نیوزیلند که جز استرالیا هیچ کشور آشنای دیگری در نزدیکی آن وجود ندارد و فاصله زیادی با ایران دارد شاید کمتر ایرانی و اصولا خارجی‌ای حاضر به تحصیل دندانپزشکی در نیوزیلند شود بخصوص اگر از شرایط پذیرش دانشجویان دندانپزشکی در نیوزیلند آگاه باشد. تحصیل دندانپزشکی در نیوزیلند را شاید نتوان به همه توصیه کرد اما برای عده‌ای می‌تواند پیشنهاد خوبی باشد.

 نیوزیلند یا آنچنان که بعضا می‌َشنویم؛ زلاند نو را باید شرقی‌ترین کشور دنیا خواند؛ کشوری تک‌افتاده در شرق نیمکره جنوبی زمین که مجموعه‌ای از جزایر بزرگ و کوچک است. دو جزیره اصلی شمالی و جنوبی و چند جزیره کوچک در جنوب غربی اقیانوس آرام و فاصله دوهزار کیلومتری جنوب شرقی استرالیا، کشور نیوزیلند را تشکیل داده‌آند.

نیوزیلند در اواسط قرن گذشته میلادی (دهه 50 و 60) به رشد اقتصادی چشمگیری دست یافت که بر اثر آن درآمد سرانه و سطح رفاه عمومی شهروندان این کشور از کشورهای آمریکای شمالی و اروپایی هم پیشی گرفت. البته این وضعیت که با تکیه بر صادرات محصولات دامپروری و کشاورزی حاصل شده بود دوام نداشت و حالا دیگر این شرایط اقتصادی و رفاهی بر کشور نیوزیلند و زندگی مردم این کشور حاکم نیست اما همچنان مردم این کشور از زندگی خود و وضعیت اقتصادی نیوزیلند رضایت دارند.

سیستم آموزشی نیوزیلند مبتنی بر سیستم آموزشی بریتانیا است. در سطح آموزش عالی نیوزیلند توانسته است دانشگاههای خود را به اندازه‌ای از رشد و کیفیت برساند که در میان برترین دانشگاههای دنیا جای بگیرند. در رنکینگ سال 2018 مؤسسه QS دانشگاه اوکلند نیوزیلند ((The University of Auckland  یکی از 100دانشگاه برتر دنیا معرفی شده است و 7دانشگاه دیگر این کشور هم در رده‌های 101 تا 500 این رنکینگ معتبر قرار گرفته‌اند.

شرایط تحصیل دندانپزشکی در نیوزیلند

اولین و (تاکنون) تنها دانشکده دندانپزشکی نیوزیلند به دانشگاه اوتاگو تعلق دارد و تحصیل دندانپزشکی در نیوزیلند تنها در این دانشگاه و دانشکده دندانپزشکی آن امکانپذیر است. این دانشکده قدمت زیادی دارد و از زمان تأسیس در سال 1907 بیش از یک قرن است که دانشجویان دنداپزشکی را در نیوزیلند آموزش می‌دهد. این دانشکده 3 کالج دارد که در کنار هم تقریبا تمامی رشته‌های دندانپزشکی را ارائه می‌کنند. دوره‌های کارشناسی ارشد و دکترا در هر 3کالج و دوره کارشناسی فقط در یکی از این 3کالج ارائه می‌شوند. در ادامه به معرفی این 3کالج می‌پردازیم.

تحصیل دندانپزشکی در نیوزیلند

کالج ترمیم و بازسازی دندان

این کالج دوره‌های دنداپزشکی را در مقطع کارشناسی ارائه می‌کند. این دوره‌ها شامل دوره 3ساله کارشناسی سلامت دهان و دندان، دوره 3ساله کارشناسی تکنولوژی‌های دندانی و دوره 5ساله کارشناسی جراحی دندان می‌شوند. دانشجویان محصل در این مقطع، سالانه شهریه‌ای تا 31هزار دلار نیوزیلند می‌پردازند.

گرفتن پذیرش کارشناسی دندانپزشکی در نیوزیلند مشروط به قبولی در آزمون UMAT یا آزمون GAMSAT است.

کالج علوم دهان و دندان

در این کالج دوره‌های دندانپزشکی در مقاطع بالاتر از کارشناسی ارائه می‌َشوند. دانشجویان برای گذراندن این دوره‌ها باید سالانه تا 40هزار دلار نیوزلند شهریه پرداخت کنند. کارشناسی ارشد دندانپزشکی در نیوزیلند دوره‌ای 1ساله  و دکترای دندانپزشکی در نیوزیلند 3ساله است و دانشجویان طی این دوره‌ها در زمینه‌هایی مانند سلامت عمومی دهان، بیولوژی دهان و دندانپزشکی کودکان آموزش می‌بینند.

متقاضیان تحصیل دندانپزشکی در نیوزیلند (مقاطع ارشد و دکترا) باید مدرک (کارشناسی) ‌خود را در انجمن دندانپزشکان نیوزیلند به تأیید و ثبت رسانده باشند.

کالج علوم و دهان دانشکده دندانپزشکی دانشگاه اوتاگو، در مقطع دکترا دوره‌ای تحت عنوان دکترای تحقیقاتی دندانپزشکی هم ارائه می‌کند.

کالج شناخت دندان و جراحی‌های دندان

در این کالج هم دوره‌های 1ساله دیپلمای ارشد دندانپزشکی، دوره 3ساله دکترای دندانپزشکی و دوره دکترای تحقیقاتی دندانپزشکی ارائه می‌َشود. این کالج هم در سال تا 40هزار دلار از دانشجویان خود شهریه دریافت می‌کند و شرط گرفتن پذیرش از آن، به ثبت رساندن مدرک (کارشناسی) متقاضیان در انجمن دندانپزشکان نیوزیلند است.

دندانپزشکی عمومی، پاتولوژی دندان، داروسازی دندان و جراحی فک از جمله رشته‌های این کالج در غالب دوره‌های دیپلمای ارشد و دکترای دندانپزشکی است.

با توجه به شرایط گرفتن پذیرش دندانپزشکی از دانشگاه اوتاگو و شرایط جغرافیایی نیوزیلند و علیرغم کیفیت بالای آموزش دندانپزشکی در نیوزیلند شاید عده کمی به تحصیل دندانپزشکی در نیوزیلند فکر کنند. با این اوصاف انتخاب نیوزیلند برای تحصیل دندانپزشکی را می‌توان به کسانی توصیه کرد که قصد مهاجرت به این کشور را دارند.